מהדרכה בארגונים ללמידה ארגונית - מה השתנה בתחום?

ניהול
מהדרכה בארגונים ללמידה ארגונית - מה השתנה בתחום?
המי"ל

התפתחויות טכנולוגיות, השפעות דיגיטליות, שינויים מהירים בהרגלי החיים. המציאות הנוכחית כה דינאמית וארגונים נדרשים להתאים את הסביבה התעסוקתית, שיטות העבודה והביצועים לקצב המסחרר. 

עולם הלמידה וההדרכה הוא חלק בלתי נפרד מההצלחה של ארגון וגם הוא לא כפי שהיה. לדברי רינתיה ברוכים לוין, יועצת ללמידה והדרכה בארגונים ומנהלת אקדמית של קורסי למידה והדרכה בהמי"ל, המגמה הנוכחית עומדת בסימן "הרבה יותר, בפחות".
"הכוונה היא שחוויית הלמידה בארגונים מבוססת בעת הנוכחית על דינאמיקה אחרת. יש הצפה של מידע ומנגד, ארגונים בארץ מצפים מהפונקציה המקצועית שאחראית על הדרכה בארגון להפיק יותר בפחות זמן ו/או משאבים. זאת בניגוד לסקרים עולמיים המצביעים על כך שההשקעה בלמידה ארגונית הולכת וגדלה, כיוון שקיים הבנה והוכחות מחקריות לגבי למידה והקשר שלה להצלחה של הארגון".

 

להפוך מספקים של הדרכה לשותפים אסטרטגיים בשיפור ביצועי הארגון

תפקידו של אחראי ההדרכה בארגונים אומנם משתנה מארגון לארגון, אבל ברוכים לוין מדגישה שהציפייה ממנו היום גבוהה יותר מתמיד.
"אחראי הדרכה נדרש לסט מיומנויות רחב. עליו להבין בתחומים שונים כמו למשל, ייעוץ ארגוני, ניהול ידע, הבנה ארגונית עסקית. אחראי הדרכה צריך להיות גם בעל מיומנויות בינאישיות, כיוון שהעבודה שלו מבוססת על אינטראקציה עם אנשים. הקונטקסט של ההדרכה אף הוא קריטי - הממונה על הדרכה צריך להיות מחובר לתרבות הארגונית על מנת להתאים לארגון את ההדרכה על פי הצרכים הייחודיים".
האוריינות הטכנולוגית, מציינת ברוכים לוין היא פקטור שתופס תאוצה לאיוש תפקידים. "ההדרכות של היום לא מפותחות כבר במערכי שיעור ב-WORD אלא אמורות לייצר חוויית למידה מתקדמת. לדוגמה ע"י: מצגות אינטראקטיביות, משחק, אתרים מקוונים פנים ארגוניים, פלטפורמות דיגיטליות, אפליקציות. חשוב להבין את העקרונות הטכנולוגיים הקיימים על מנת להציג לארגון סל פתרונות מתאים".

 

תפיסות בעולם הלמידה

גישת ה-Agile הדוגלת בגמישות למציאות המשתנה מיושמת גם בתהליכי הלמידה וההדרכה בארגון. "אחראי הדרכה מתבקש לתת מענה גמיש לאסטרטגיה הארגונית שגם היא עשויה להשתנות כמו גם להתאים פתרונות טכנולוגיים, כלים ומיומנויות המבוססים על הידע העדכני ביותר".
אם בעבר איש ההדרכה בארגון היה משתמש בעיקר בהדרכות פורמליות, הרי שכיום, אומרת ברוכים לוין, המחקרים על בסיסם נולד מודל " 70-20-10" הציבו לנו מראה המתארת כיצד אנשים בארגונים לומדים באופן שמשפיע על הביצועים שלהם. "הלמידה המשמעותית ביותר (70%) מתרחשת ע"י התנסות, בתהליכי עבודה, תוך התמודדות עם משימות, 20% ממנה באינטראקציה עם אחרים ורק כ- 10% ממנה היא פורמלית ומתקיימת לדוגמה בכיתה".

המעורבות היומיומית והסינרגטית של אחראי ההדרכה היא זו שמשפיעה במיוחד על איכות הלמידה. אחראי הלמידה נדרש לאקטיביות וכן לראייה אינטגרטיבית כשהוא למעשה מדומה היום ל"אוצר" כמו בגלריה לאמנות. פתרונות הלמידה (שחלקם הגדול נמצא כבר בחוץ ולא בהכרח צריך לייצר אותם מאפס) נבחרים בקפידה ע"י אחראי ההדרכה והלמידה תוך התאמה לצרכים ולארגון, מבהירה ברוכים לוין ולסיכום מדגישה שכללי המשחק בזירת הלמידה וההדרכה בארגונים השתנו ומי שלא יתאים את עצמו בהקדם למציאות החדשה עלול להישאר מאחור.
בואו להיות שותפים אסטרטגיים לארגון! קורס מפתחי למידה ארגונית וקורס ניהול הדרכה בארגונים מקיף את כל הנושאים החשובים והחמים כיום בתחום.
 

קורסים קשורים
מאמרים קשורים
לכל המאמרים