ניהול משברים בארגונים

ניהול
ניהול משברים בארגונים
המי"ל

אחווה ארגונית מבוססת במובנים רבים על המוניטין של הארגון ואם מוניטין זה נפגע, בין אם ישירות או בעקיפין, הארגון יכול לחוות משבר משמעותי. משברים כמו תביעה נגד מנכ"ל החברה, חשד בהעלמות מס, שחרור מוצר פגום, התנהגות לא ראויה בתוך הארגון או משבר בענף שמוביל לחוסר יציבות פנימי. השבר עשוי להיות גדול ולהעמיק עד סכנה ממשית לקיומו של הארגון.

 

בעידן המשברים הנוכחי בו כל פוסט ברשתות החברתיות מהווה חומר נפיץ, מנהלים בארגונים זקוקים לכלים כיצד להתמודד עם אתגרים ולנהל משברים על מנת לצמצמם ככל שניתן את ההשפעות ההרסניות של משברים וללמוד כיצד לצמוח ולגדול מתוך המשבר שפקד את הארגון.

למשבר יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על הארגון כולל פגיעה באמון מצד העובדים ונטישת לקוחות. לכן, חשוב להכיר מראש את סימני האזהרה המאותתים על משבר בדרך וליישם טכניקות אפקטיביות לניהול משברים.
נתחיל מכך שחשוב לדעת האם הסיטואציה עשויה להתפרץ ולהפוך למשבר. למשל, כאשר אחד העובדים מתלונן וסוחף אחריו עובדים אחרים או כאשר קורה משהו במשק שמשפיע על ההתנהלות בארגון ונראה שתהיה לכך השפעה ישירה על הדינאמיקה הפנים ארגונית ועל ההתנהלות של הארגון בענף.

היערכות לכל משבר

תמיד כדאי להיערך מראש למצבי משבר. למשל, על ידי מציאת נקודות התורפה של הארגון בסביבה העסקית והפנימית שלו למניעת התרחשות של משבר עסקי פוטנציאלי. כדאי גם להעריך את סוגי המשבר האפשריים בין אם זה משבר פיננסי או משבר טכנולוגי, כי לכל אחד מהם עשויה להיות טקטיקת התמודדות שונה.
השליטה של הארגון קריטית לקיומו של משבר. ארגון מודע המעניק למנהלים את הכלים להתמודדות יוכל למנוע הדרדרות. כך למשל, ניתן לשנות את שיטות הפעולה הקיימות כאשר בוחנים תגובה אפשרית או מכינים את הנפשות הפעולות כיצד להגיב בזמן משבר.
אחד המודלים היעילים לאיתור כשלים ניהוליים הוא מודל SWAT  הסוקר את האיומים על הארגון, החוזקות והחולשות. אפשר גם לקיים כל מני סימולציות על מנת להאציל סמכויות ולבחון תפקוד בזמן משבר עתידי.


להגיב במהירות וביעילות


מהירות התגובה קריטית לזמן משבר ואם נערכים מראש ויש מי שמטפל בסיכונים הקיימים, קל יותר להגיב. בכל מקרה, חשוב להצטייד בעובדות ולא להתבסס על הנחות שעשויות להטעות.
יש לתכנן כיצד להציג את העובדות לעובדים בארגון, ללקוחות וכדומה דרך תקשורת יעילה בין אם דרך מנהלים בארגון ודוברות ויחסי ציבור חיצוניים. חשוב שתהיה תקשורת טובה בתוך הארגון על מנת לקבל החלטות מהירות בזמנים לחוצים. לא כדאי לדחות דיונים בנושא אלא למהר להתכנס על מנת להחליט עם האנשים הנכונים מה לעשות כדי לא לפגוע בביצועים ולהימנע מקונפליקטים מיותרים.

 

לקיחת אחריות

לרוב נהוג לקיים תחקיר מעמיק על מנת לבדוק מה היו הגורמים, מי לקח חלק, אילו כשלים היו בדרך שהובילו לתוצאות וכמובן להפיק לקחים ולגלות אחריות. בין אם זה פיצויים ללקוחות שפגעו או הפסקת פעילות קו ייצור שייצר מוצרים פגומים וניסיונות למזעור הנזק התדמיתי, המקצועי והכלכלי בהקדם האפשרי.

קורסים שמטרתם פיתוח מנהלים יעניקו לכם את הכלים הנכונים להיערכות לקראת משברים, אסטרטגיות לניהול משבר והתמודדות עם תוצאות של משברים בארגונים.

קורסים קשורים
מאמרים קשורים
לכל המאמרים