הדרכה מעצימה את העובדים, מעלה את המוטיבציה ומשכללת את הכישורים וארגונים רבים מטמיעים מערך הדרכה מסודר המופקד על יצירת תוכניות הכשרה. המטרה היא לייצר תוכנית הדרכה אפקטיבית ומניעה לפעולה.
בפיתוח הדרכה משתמשים במודלים שונים כמו למשל מודל ADDIE המבוסס על חמישה עקרונות ושלבים בדרך לפיתוח הדרכה: Analyze– ניתוח הצרכים, Design – עיצוב שיטות הלימוד, Develop– בניית מערך הלמוד Implement– יישום הלימוד בפועל, Evaluate– הערכת ההדרכה ואופטימיזציה להמשך. כמובן שניתן להתאים את המודל ולשכלל אותו בהתאמה אישית. לפניכם שלבים בדרך לבניית תוכנית הדרכה מוצלחת בהשראת מודל זה.
אפיון הצרכים העסקיים
בשלב הראשון חשוב לגבש תוכנית הדרכה שתתאים לצרכים העסקיים של הארגון תוך קביעת התכנים על פי המטרות והיעדים, בהתאם לידע הקיים והידע המבוקש.
נתחו את הפער בין הקיים לרצוי והגדירו את היעדים של תוכנית ההכשרה – מה תרצו להשיג באמצעותה.
אפשר לבצע משאל בין העובדים בנוגע לכישורים ומיומנויות שהם היו רוצים לשכלל ולבחון זאת מתוך הפרספקטיבה הארגונית. הגדירו את קהל היעד להדרכות השונות – הדרכה לעובדים חדשים לעומת ותיקים, מועמדים לתפקידי ניהול וכדומה.
סגנון ההדרכה
בשלב השני מגבשים את הקונספט – כיצד יועברו תכני ההדרכה, האם זו תהיה הדרכה פרונטאלית או הדרכה אינטראקטיבית, באילו עזרים ייעשה שימוש והאם ההדרכה תשלב גם סימולציות ומשחקי תפקידים. האם יהיו מספר מרצים, כל אחד מומחה בתחומו או מרצה אחד מוביל. האם ההדרכה תהיה פרטנית או קבוצתית או תשלב בין השניים. יש לקבוע גם את מבנה ההדרכה, מספר המפגשים וההתפתחות הצפויה בין מפגש למפגש להשגת המטרה הסופית.
גיבוש התכנים
ההשקעה בתכנים קריטית כאשר מומלץ להחליט על סוג התוכן על פי סדר עדיפויות תוך התייחסות למגבלה של לוחות זמנים והתאמה לסוג המשתתפים. חשוב לעבור על התכנים ולבחון האם הם באמת יעילים ויכולים לתרום להתפתחות המשתתפים ולהשגת המשימה שלשמה הם נוצרו מלכתחילה. תהליך הפיתוח מבוסס על הרעיונות והאסטרטגיה כך שחשוב להפוך אותם לחומרי למידה קונקרטיים.
להטמיע וליישם
השלב הבא הוא לבצע את ההדרכה עצמה ולוודא שהיא אכן מבוצעת על פי התוכנית תוך מעקב אחר התקדמות הלומדים. השלב כולל הפצת תכני הלימוד, קיום השיעורים כסדרם והקפדה על האימון כפי שתוכנן מבחינת סגנון, תכנים ופעילויות.
על מנת ששלב זה יתבצע כשורה, חשוב לקיים מראש תיאום ציפיות עם המשתתפים והמדריך באשר לתכנים ולמטרות הלימוד. יש לבדוק בפועל כיצד הלומדים מגיבים לתוכן הנלמד.
הפקת מסקנות ולקחים
חשוב מאוד לבצע הערכה מקיפה בסיום הקורס הן על ידי המדריכים והן על ידי המשתתפים על מנת להבין אם התכנים היו ברורים ואפקטיביים ולקבל פידבקים על מנת לשפר את תוכנית ההדרכה. חשוב לבדוק גם אם ההדרכה אכן עזרה. למשל, בהעלאת הביצועים של העובדים על ידי שיחה עם הממונה הישיר כעבור תקופה מסיום הקורס.
כאשר עובדים עם מתודולוגיה מסודרת לבניית תוכנית הדרכה ניתן לפתח מערכי הדרכה יעילים ולבצע הערכה ברורה לשיפור ההישגים.