הערכת מנהלים – כל מה שחשוב שתדעו

הערכת מנהלים נועדה להציב בפני המנהל מראה, שתשקף בפניו את נקודות החוזק והחולשה ולעיתים היא גם פקטור לקידום, העלאת שכר ושיפור תנאים.
על מנת לבצע תהליך הערכה אפקטיבי חשוב לבצע תיאום ציפיות מקדים, כדי שהמנהל ידע מלכתחילה מהם הסטנדרטים המצופים ממנו. כמו למשל, תקציב, ניהול צוות, שביעות רצון העובדים, שיתופי פעולה בתוך הארגון, תקשורת עם לקוחות ועמידה ביעדים.

החשיבות של הערכת מנהלים

הערכת מנהלים תורמת לארגון מבחינות רבות: היא משפרת את תפקוד המנהל, כאשר הוא יודע שיש "מי שצופה בו" בזירה הארגונית ומצד שני, מעוניין להשביח ולשדרג אותו מהבחינה המקצועית. היא תורמת לתחושת שביעות הרצון של העובדים, שיודעים שהמנהל שלכם נמצא תחת פיקוח וכן מחזקת את הקשר עם המנהל.
בסופו של דבר, היא תורמת להצלחה הארגונית. המנהל זוכה לרפלקציה מקיפה בכל הנוגע לתפקוד בכל ההיבטים הרלבנטיים ויודע על מה לשים דגש ובמה להשקיע יותר בעבודת הניהול, הן ברמה האישיותית והן ברמה המקצועית.

אילו כלים קיימים להערכת מנהלים

קיימות מגוון טכניקות לביצוע הערכת מנהלים מקיפה ואפקטיבית ובפני ארגונים עומדים כלי הערכת מנהלים, ביניהם בולט סקר ארגוני בהתאמה אישית לצרכי הארגון, הפרופיל הניהולי וכדומה.
הכוונה היא למחוון אנונימי בין העובדים, שמטרתו לאפשר מענה כנות ביחס לביצועי המנהל. המשוב הינו בעילום שם, כדי שהעובדים יגיבו באותנטיות מבלי לחשוש לגורלם התעסוקתי. ניתן להעביר מחוון מקוון או מודפס.
לאחר איסוף הנתונים וחוות הדעת, נהוג להצליב הערכות או לבצע ניתוח סטטיסטי וכך למפות את האתגרים והקשיים של המנהל ולבודד מקרים יוצאי דופן באינטראקציה בין מנהל לעובד ספציפי.

דרך נוספת היא הערכת המנהל דרך צד שלישי בין אם יועץ של החברה ואפילו לקוחות.
ארגונים רבים נעזרים היום במשובים כוללניים כמו  360Degree feedback, תהליך שבאמצעות ניתן לקבל חוות דעת מהכפיפים, מהקולגות וממפקחים וכן הערכה עצמית של המנהל עצמו לגבי התנהגותו ממגוון נקודות מבט והוא נועד להערכה מקיפה של הביצועים. בסיום התהליך, המנהל מקבל דו"ח כולל עם חוות הדעת ומסקנות כולל הצעות לשיפור .

הגיע הזמן להערכה

אחת השאלות הנשאלות בקרב ארגונים היא כל כמה זמן נדרש לבצע הערכת מנהלים – התשובה תלויה בארגון. מרבית החברות נוהגות לבצע הערכה בתקופות שונות לאורך השנה, בצורה סדירה, בין אם כל רבעון או אחת לחציון. לעיתים תיקבע ההערכה בהתאם לביצועי המנהל בהערכה הקודמת.
לדוגמא – אם ביצועיו בעבר היו טעונים שיפור, רוב הסיכויים שהוא יתבקש לעמוד להערכה חוזרת תוך פרק זמן קצר יותר.

למנהל אחריות רבה בארגון ומכאן הצורך לבצע הערכה מקיפה של ביצועיו ותפקודו. מומלץ לסיים כל  הערכת הביצועים עם עצות לדרך, על מנת לסייע למנהל להתקדם ולהעצים אותו ותוך כדי להשביח את האקלים הארגוני.
תכנית לפיתוח מנהלים תסייע למנהלים לגבש אסטרטגיית ניהול, לחדד ולחזק יכולות ניהול שיקדמו את העובדים והארגון וייקחו אותם קדימה.

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם