סר ריצ'ארד ברנסון, העומד מאחורי קבוצת הענק וירג'ין הכריז כבר מזמן שהוא ידאג לעובדים שלו כפי שהוא דואג לעצמו ואכן ניתן לראות את הקבוצה שלו מככבת ברשימות החברות הנחשקות לעבודה שוב ושוב.
העובדים של הקבוצה נהנים מגמישות, מעורבות גבוהה ואפילו הרצאות ואימונים לחיים בריאים להעלאת האנרגיות והמורל.
ממחקר שפורסם ב-2019 על ידי בית הספר לעסקים Saïd באוניברסיטת אוקספורד בריטניה עולה באופן חד משמעי שעובדים מרוצים הם יעילים יותר. המחקר מתבסס על נתונים של כ -1,800 עובדי מוקד טלפוני שהועסקו על ידי בריטיש טלקום, אחד המעסיקים הפרטיים הגדולים בבריטניה, במשך תקופה של שישה חודשים.
העובדים התבקשו למלא סקר פשוט בכל שבוע אודות מדד האושר שלהם וכאשר החוקרים השוו את מדד האושר לפרודקטיביות שלהם בעבודה כמו אחוז השיחות שהומרו למכירות וכדומה, הם גילו שעובדים שדיווחו שהם שמחים היו בממוצע פרודקטיביים ב-13% יותר מעובדים שדיווחו שהם אינם מרוצים.
כסף זה לא הכל בחיים
בשנת 2019 נבחרה Zoom Video Communicationsלחברה שהכי טוב לעבוד בה ועובדיה הם השמחים ביותר ולא פלא, כשמייסד החברה אריק יואן עזב בעצמו משרה נחשקת כיוון שלא היה מאושר, הלך להגשים חלום והפך למיליארדר.
לפי הסקר, זום מספקת סביבת עבודה חיובית במיוחד כאשר ההנהלה אמפתית ואכפתית כלפי עובדיה בייחוד בכל הנוגע לחייהם האישיים. העובדים פועלים ביחד לקידום הביצועים ותוצאות העסקיות בשטח מוכיחות שההשקעה משתלמת!
בכל החברות שמככבות בדירוג ניכרת הדאגה הרבה מצד השדרה הניהולית לרווחת העובדים. במסגרת קורס ניהול לומדים מנהלים את החשיבות הרבה בטיפוח הכפופים והעצמתם לשדרוג המוטיבציה והעלאת הפריון.
אומנם האטמוספירה הארגונית משפיעה באופן כללי על תחושת העובדים, אבל היות ומנהלים הם בפועל עמוד התווך שבין הארגון לעובדים מוטלת עליהם האחריות להסב לעובדים אושר ולהניע אותם לפעולה. כיצד ניתן לעשות זאת בדרך האפקטיבית ביותר מתוך העמדה הניהולית ולחולל שינוי משמעותי שישפיע על כל אחד ואחד מהעובדים ועל הארגון כולו?
משובים זה שם המשחק
סקרים רבים שנערכו בקרב חברות מצליחות העלו את החשיבות הרבה שיש למתן מחוונים בקידום המוטיבציה. תקשורת בין הממונה לעובד ובין עמיתים קריטית ליצירת אווירה נעימה וכן לתהליכי למידה והפקת מסקרנות של מה בעצם גורם לעובד לתפקד טוב יותר תחת הנסיבות.
מה תוכלו לעשות? ניתן להעביר משובים בין העובדים ולבחון ממה הם מרוצים במקום העבודה ובתפקידם ומה היו מעוניינים לשנות ולבחון אם בביצוע השינויים לפי הפידבקים חל שיפור גם במשוב.
כדאי לקיים ישיבות קבוצתיות ומפגשים אישיים עם כל עובד ולדון גם בנושאים אוף טופיק כמו כיצד לעמוד במשימות כדי להפחית את העומס בעבודה או מה ניתן לשפר על מנת ליצור צוות מנצח. מומלץ להרבות בקורסים, הכשרות מקצועיות וגם סדנאות העצמה ומודעות.
מומלץ גם לאמץ גם טקסים שונים של חלוקת פרסים למצטיינים, ימי כיף ותוכנית תמריצים מגוונת בין אם מדובר בהטבות שקשורות לביטוחי בריאות ובין אם ימי גיבוש, סבסוד ארוחות ועוד.
ריכוזיות אאוט – מעורבות אין
עובדים מעוניינים להרגיש שהם חלק ממהלכים חשובים בפרויקטים ובארגון וככל שהם מעורבים יותר כך עולה גם המוטיבציה שלהם לתרום ולהצליח. חשוב מאוד לבצע פגישות עדכון, לתת לעובדים להוביל כל אחד בתחום סמכויותיו ויכולותיו, לשתף את העובדים בהחלטות ניהוליות ולקבל גם הצעות ולדון בהן. מנהלים שמציעים ולא קובעים עובדות בשטח אלא מגיעים בגישה משתפת לרוב יהיו מוערכים יותר ועובדיהם מאושרים יותר.
שילוב בין חיים אישיים לעבודה
כפי שניתן לראות גם בחברות בהן העובדים מאושרים במיוחד, תרבות ארגונית שמקדמת גמישות זוכה בעובדים שרוצים להצטיין. גמישות יכולה להגיע במגוון גרסאות וסוגים – גמישות לעבוד מהבית, לבחור יום בשבוע של עבודה מחוץ למשרד, שעות עבודה המסתדרות עם עניינים אישיים. באופן כללי, הפסקות גם במהלך העבודה עצמה יכולות לעזור לעובדים לחזור לעניינים עם כוחות מחודשים ומנהל שרוצה שעובד מעמיס על עצמו יותר מדי ולא נח יכול בהחלט ליזום הפסקות.
הכלה, פתיחות ואמון – הרכיבים החיוניים להצלחה
גישה של פתיחות בולטת במיוחד בארגונים ששמים דגש על ההתפתחות האישית של העובד. אמון בעובד שהוא יבצע את העבודה מבלי לפקח עליו מקרוב, מקום לסגנונות תעסוקה שונים בהתאמה אישית לצרכיו והעדפותיו של כל עובד. כבוד והכלה של החיים האישיים כמו קיטנות לילדי עובדים, עזיבה מוקדמת לפי הצורך וכדומה. אמון מצד המנהל מזכה באמון חוזר מהעובד.
זכרו, עובדים שבוזים וממורמרים עשויים לפגוע בביצועים וגם לעזוב. השקיעו בשביעות הרצון של העושים במלאכה ותיהנו מנבחרת של עובדים מרוצים שפועלים בהצלחה.
במאמר הבא תוכלו לקרוא עוד על שימור עובדים