חניכה ככלי ניהולי או חניכה ניהולית

מגיע עובד חדש לארגון שעתיד להיות מנהל, הוא נפגש עם הממונה והעמיתים, מנהל משאבי אנוש שמציג לו את ההיסטוריה, הכללים והווי הארגון, ומכאן עליו לסלול את דרכו בכוחות עצמו אלא אם כן מצמידים לו סוג של מנטור, חונך שיוכל להוות עבורו מעין מודל לחיקוי או "הורה ארגוני", מעין "אח גדול" בעבודה.
חניכה ניהולית היא כלי נהדר להעצמת מנהלים חדשים וותיקים כאחד כאשר עובד ותיק, מנוסה ומיומן שמכהן בתפקיד ניהולי זמן רב יחסית, מקבל לידיו את פרויקט החונכות ויכול להגדיל ראש ולחזק את המוניטין שלו בארגון, בעוד המנהל הטרי נהנה מאיש קשר שזמין לו ומלווה אותו בתהליך ההסתגלות וההתפתחות המקצועית בארגון.

איך לנהל את החונכות בדרך האפקטיבית ביותר

חונכות ארגונית היא מצב WIN WIN לכל הצדדים: החניך נתרם מהחונך, החונך מפיק סיפוק לראות את החניך שלו מתפתח ונהנה מחוויית הלמידה, והארגון מרוויח עובדים מרוצים. קיימים פורמטים שונים של חונכות בארגון, בין אם מדובר בחונכות אישית או חניכה קבוצתית כשקבוצת מתמחים או עובדים חדשים תחת כנפיו של עובד ותיק, ובעידן הנוכחי החונכות אפשרית גם בגרסה המקוונת כאשר השותפים לחונכות מתקשרים ביניהם דרך צ'אטים וועידות בוידאו. כל ארגון קובע את משך החונכות, מי יהיו המנטורים, ומה תכלול החונכות.
ישנם ארגונים שמקיימים גם מסלולי הכשרה לחונכים על מנת לעזור להם להפוך למנטורים ומנהיגים טובים יותר, וכן שישקפו לעובדים החדשים הנחנכים את ערכי הארגון החשובים ביותר ויפגינו כישורי תקשורת טובים.
שלבי החניכה הניהולית אף הם משתנים מארגון לארגון, כך לרוב מדובר בשלב ההכנה בו החונך למעשה מקבל הדרכה והכוונה לקראת תהליך החניכה ולאחר מכן, הוא זה ש"יראיין" את החונך בכל הנוגע ליעדים והמטרות שלו בעבודתו ומתהליך החניכה עצמו. לאחר מכן, בוחרים את מתכונת החניכה בין אם מדובר בחונכות מעורבות כאשר החונך מלווה את החניך ומנחה אותו, ובין אם בצורת תצפית והתבוננות בחונך ולאחר מכן נתינת פידבקים, ניתוח הסיטואציה ועיבוד החוויה.
החונך מציב סוג של מראה מול עיני החניך ומסייע לו גם להבין כיצד הוא יכול להשתפר או להשיג את המטרות שלו כמנהל.
יש תכניות דינאמיות וגמישות יותר כאשר החניך סוג של "מפעיל" את החונך ומבקש ממנו דברים ספציפיים לפי צרכים שעולים במסגרת העבודה, ומכוון אותו לעזרה לה הוא זקוק אם היא לגיטימית במסגרת החונכות. כך או כך, תפקידם של החונכים והחניכים הוא למצוא את הדרך הנכונה להפיק את המיטב מתהליך החונכות, בין אם באמצעות מעקב אחר יעדים שנקבעו טרם החניכה, או עבודה על פי משובים לצורך התקדמות.
כפי שעולה במסגרת קורסי ניהול רבים, ארגונים מרחיבים בשנים האחרונות את תכניות החונכות הארגונית במטרה לשכלל את עבודת הניהול של המנהלים ולבסס את מעמדם של מנהלים חדשים. במהלך קורס ניהול נלמדים עקרונות החניכה הארגונית וכיצד ליישם אותה בדרך הטובה ביותר בארגון. 

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם

בודק...