סגנונות ניהול

סגנון ניהול ומנהיגות הוא פונקציה גם של סביבת העבודה, השפעתם של גורמים חיצוניים כמו שוק תחרותי, הגישה של הלקוחות ומגבלות הרגולציה

סגנונות ניהול ומנהיגות

נהוג להתייחס למספר סוגים מרכזיים של סגנונות ניהול: אוטוקרטי, סגנון משכנע וסגנון דמוקרטי. האוטוקרט הוא מנהל ריכוזי שאחראי לקבלת כל ההחלטות והוא מעביר את המסר לעובדים מלמעלה למטה. זהו סגנון הנפוץ במבנים היררכיים טיפוסיים והוא בעל יתרון בולט בתקופות משבר, כיוון שהוא מצליח לייצב את המערכת ולשמור על כל דבר במקומו ועל ציות מצד העובדים. הוא גם עונה על חוסר וודאות ומאפשר לכל תפקיד להיות ברור ומגודר.
החסרונות הבולטים של הסגנון האוטוקרטי הוא שעובדים מתקשים לשמור על אוטונומיה וליזום ולא כל העובדים אוהבים את הבקרה והפיקוח התמידיים ומחפשים לגלות יוזמה ולהתפתח וסגנון זה יכול להוביל אותם לעזיבת מקום העבודה או לעימותים עם הממונה.

הסגנון המשכנע הוא סגנון המאזן יותר בין רצונות העובדים לתפקידו של המנהל הגיבוש ההחלטות. המנהל קובע את ההחלטות אבל משכנע את העובדים שהחלטות אלה נעשות מסיבה טובה והכל בדרכים של נועם תוך יצירת אמון.
החולשה של סגנון זה היא ליפול לסגנון פטרנליסטי מתנשא, כלומר שהעובדים לא יתייחסו למנהל ברצינות או יפקפקו במניעים שלו כיוון שהם חושבים שהמנהל מתנשא עליהם ושלא כל ההחלטות שהוא מקבל אכן נעשות לטובת הצוות.
סגנון ניהול דמוקרטי הוא סגנון בו המנהל פתוח למגוון דעות ומשתף את העובדים בסוגיה כאשר הדגש בהתנהלות היא על "אנחנו" ופחות "אני". המטרה היא שהעובדים אחראים לקבלת ההחלטה הסופית וייהנו מחופש הפעולה שניתן להם.
בתוך סגנון זה מתייחסים למגוון סגנונות כמו סגנון מייעץ וסגנונות שיתופיים. המכנה המשותף לסגנונות אלה היא התקשורת בין חברי הצוות לפונקציה הניהולית.

היתרון הוא שניתן ליהנות ממגוון נקודות מבט בקבלת החלטה וכן משותפות והעלאת המוטיבציה של העובדים שמרגישים בדרך זו מוערכים יותר. עם זאת, ככל שיש יותר דעות עשויות להתגלות יותר מחלוקות וקושי בקבלת החלטה.

ליהנות מכל הסגנונות בתפקיד אחד

בסופו של דבר, ניהול ומנהיגות הוא נושא מורכב המשתנה ממנהלים למנהלים וארגונים והוא תוצר גם של תקופות. מנהל יכול לאמץ רפרטואר של סגנונות ניהול, בהתאם לסוג הפרויקט, האילוצים ואופי חברי הצוות ולהתאים את סגנון הניהול לפי סיטואציה.

למשל, אם החברה עומדת בפני פרויקט בעל לוחות זמנים צפופים יתכן ויידרש שינוי בסגנון הניהולי כדי לוודא שהעובדים נרתמים למען מטרה משותפת ויש קונצנזוס בתהליכי העבודה או לעיתים עולה הצורך להמיר את סגנון הניהול המשכנע לסגנון ניהול של מאמן – שמדריך ומכוון את העובדים תוך עידודם כדי לרתום אותם להצלחה.

בדרך לגיבוש סגנון ניהולי תוכל לעבור מבדק אישיות, לקבל יעוץ והכוונה, לגשת לתהליך אימון מנהלים. קורס פיתוח מנהלים יסייע לך במציאת סגנון הניהול המתאים לך כל פעם מחדש או לשלב בין סגנונות ניהול שונים.

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם

בודק...