אפקט נטפליקס – איך תיראה הלמידה בעתיד הקרוב עם כל ההשפעות שקורות

There are decades where nothing happens; and there are weeks where decades happen. Vladimir ilyich Lenin

לאחר כמעט שנתיים בעולם שהשתנה כל כך במהירות (וממשיך להשתנות) האתגר של מציאת הכיוון ובחירת הדרך הולך ונהיה מורכב יותר ויותר.

הצורך להתעדכן, ללמוד ולהישאר רלוונטי פוגש כל אחד מאיתנו בתקופה המיוחדת הזו שבה אנחנו מנסים להתרגל ל"נורמלי החדש", או כמו שיש אנשים שכבר אומרים: "אף פעם לא נורמלי"…

השנתיים האחרונות לימדו אותנו כמה חשוב להיות מסוגלים לשנות, לאמץ מיומנויות חדשות ואת חשיבות הלמידה.

לאחר שנים רבות נשאלת השאלה "איך לומדים"? ו"מהי הדרך הטובה ביותר עבורנו, כיחידים, ללמוד"?

כולנו מצפים ורגילים ללמוד בצורה מסורתית – סדנה, לומדה או קורס.
בעידן של ריבוי המידע, הוובינרים, הפודקסטים והקורסים – אנחנו צריכים ללמוד וללמד איך ללמוד: איך לצרוך ידע ? איך להפיק ממנו את המירב ? ומה הדרך האפקטיבית ללמידה.

אז איך תיראה הלמידה בעתיד הקרוב עם כל ההשפעות שקורות מסביב?

אני מחלק את השינויים האלו לארבע תחומים:

התאמה אישית

את משימות היום יום שלנו עוזרים לנו לבצע מגוון של רובוטים חכמים המייעלים את הפעילויות שלנו ועוזרות לנו להשיג יותר בזמן קצוב.

אני אישית משתמש במהלך הריצה באפליקציה של נייק (זה רובוט הריצה שלי) שעוזר לי לנתח נתונים על הריצה ודוחף אותי קדימה, אבל כמעט כל אחד מאיתנו משתמש ברובוט ניווט שעוזר לו לתכנן ולהגיע בזמן לעבודה וחוסך לו המון זמן יקר.
כך גם יהיה בלמידה, רובוטים אישיים שיעזרו לנו ללמוד באופן מיטבי ויתאימו את הלמידה לקצב וליכולת של הלומד.
הרובוט שם את הלומד במרכז ולא את המורה, הרובוט יוצר ללומד מסע של למידה מתמשך ומותאם לקצב של הלומד ולבחירות שלו אילו נושאים ללמוד.

מנות קטנות

עולם של VUCA – עולם של אי וודאות ואי בהירות, הקצב שבו דברים קורים היום ודברים משתנים הולך ומתקצר. הכל משתנה וקורה בקצב מהיר. אני בטוח שבזמן שקראתם את זה גם לכם קפצו כל מיני התראות מאפליקציות והסתכלתם עליהן או שתוך כדי קריאה גם שומעים את הטלוויזיה ברקע, לכולנו יש סוג של הפרעת קשב  FOMO, אנחנו כל הזמן בפחד שאנחנו מפסידים משהו שקורה במקום אחר.
היכולת שלי לספוג למידה במנות גדולות ובצורה מסיבית לא כל- כך מתאפשרת.

אני גדלתי על סופרמן וכולנו זוכרים את הסצנה מהסרטון בו הוא עף עם בת זוגתו מעל העיר, סצנה ארוכה של כמה דקות עם מוזיקה שבה הוא מרחף והם רואים מסביבם את כל נוף העיר בסצנה ארוכה ומתמשכת.
נסתכל היום על נטפליקס,  אין שוט או סצינה שהיא יותר מ 30 שניות, הם מבינים שאם הם יעשו סצנות ארוכות כאלו אף אחד לא ישאר לראות את הסדרה, אנחנו חיים  היום בקצב הרבה יותר מהיר. כשאנחנו מתייחסים לעולם הלמידה אנחנו חייבים להביא את זה בחשבון בהתנהלות היום יום

כל החושים

המציאות המדומה והמציאות הרבודה הולכות ומשתפרות ומאפשרות לנו פתרונות למידה חדשים שלא נראו קודם. למשל מכונאי רכב ששמים משקפי מציאות רבודה והם מראים להם היכן צריך לבדוק את התקלה וכך הם לומדים לתקן רכב

או אפליקציות כמו הזמנת משלוחים שבפעם הראשונה מראות כיצד יש לפעול על מנת להפעיל את האפליקציה.

המון הזדמנויות שנוצרות בזכות הטכנולוגיה ועובדות על כל החושים שלנו

זמן המיומנויות

בשביל להתקדם ולהתפתח בעולם העבודה המודרני חשוב להיות לומד בלמידה מתמשכת (life long learner) ובאופן כללי ההבנה שהמיומנויות הנדרשות בעולם העבודה משתנות: גמישות, אוריינות דיגיטלית, אוצרות ועוד.

המגמות הללו מחזקות את הצורך באנשי למידה מובילים בארגונים, מקצוע הלמידה צובר תנופה בשנים האחרונות והביקוש לאנשי פיתוח הדרכה, מומחי למידה, מעצבי חוויית למידה, רק הולך וגדל.

המסלול לניהול ופיתוח למידה בהמי"ל הוא קורס מקיף המכשיר אנשים ממקצועות מגוונים להשתלבות במקצועות הלמידה (מפיתוח הדרכה ועד לניהול הדרכה בארגונים).

הכותב הינו אלון ממלוק, iTero Training of Director בחברתTechnology Align .

בעל ניסיון רב בתחום ההדרכה והפיתוח הארגוני, במהלך 20 השנים האחרונות אלון שימש בתפקיד הדרכה מגוונים בעולם העסקי, ביניהם ניהול ההדרכה והפיתוח הארגוני בחברת פרטנר, ניהול ההדרכה הפנימית וניהול הדרכת הלקוחות בחברת אמדוקס לאלון תואר ראשון במוזיקולוגיה ומדעי החברה ותואר שני במדעי החברה.

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם

בודק...