למידה אסטרטגית – בניית אסטרטגיה שמובילה ליתרון תחרותי

שאלות אלה הם חלק מתהליך אסטרטגי שאמורה לעבור כל חברה עסקית או גוף ציבורי או צוות מנהלים ומפקדים שאמורים להתוות את הדרך הנכונה לארגון אותו הם משרתים.
לצערי, ובעיקר מהניסיון שרכשתי, אני נתקל בהרבה פעולות או תהליכים שנעשים מתוך אינטואיציה, אלתור, או השפעה חיצונית כזו או אחרת. אין אסטרטגיה, אין כיוון מוגדר, אין יעדים, אין תכנית עבודה מסודרת.
לאחרונה נחשפתי לספר מרתק בתחום הלמידה האסטרטגית שמחברו וילי פיטרסון . הספר מצליח בשפה מאד ברורה ופשוטה להעניק לנו כלים של חשיבה אסטרטגית.

בחרתי לתת טעימה לכמה כלים ראשונים שהופכים תובנות מפתח ליתרון תחרותי.

משפט מפתח:

"למידה אסטרטגית הפכה להיבט חיוני של האופן בו אנו חושבים על העתיד".
האנס וסטברג- נשיא ומנכל אריקסון במסע בלתי פוסק מעשיה לעשיה בהצטיינות עולים 7 לקחים מרכזים לגבי יישום תהליך של למידה אסטרטגית:

  1. אימוץ תהליך "הלמידה האסטרטגית" שכולל 4 צעדים: למד, התמקד, הערך ובצע
  2. כדי למצוא תשובות גדולות יש להציג שאלות גדולות
  3. פשטות היא קרש קפיצה להצלחה
  4. אסטרטגיה פירושה חשיבה מחוץ לקופסא
  5. מטרת האסטרטגיה היא לנצח בקרב על יצירת ערך
  6. אסטרטגיה היא המשימה של כולם
  7. מנהיגות היא חלק מהותי מאסטרטגיה ,ולהיפך

מהו התפקיד המרכזי של התהליך האסטרטגי? מהן שאלות המפתח עליהם צריכה להשיב האסטרטגיה, מהי נקודת המוצא?

  1. בעידן שמתאפיין בסביבה דינמית וברת שינויים יש חשיבות חסרת תקדים ליכולת של הארגון לגבש אסטרטגיה מנצחת
  2. אי הבנת המונח "אסטרטגיה" – יוצרת פניה למומחים מהסיבה שזו סוגיה מסתורית ומסובכת
  3. היעדר הנהגה אסטרטגית בארגון מוביל לנזק חמור
  4. במחקרים שנעשו בקרב עובדים – התמונה עגומה – רובם לא מבינים ולא יודעים את האסטרטגיה של הארגון שלהם
  5. נקודת המוצא: יש לנו משאבים מוגבלים ואין מנוס מתחרות

הגדרה: אסטרטגיה היא סך כל ההחלטות שהארגון מקבל לגבי השוק שבו הוא מתחרה, האופן שבו הוא מיצר ערך ללקוחות, והאופן שבו יניב רווח על למשקיעים.

יש בלבול מתמשך בין אסטרטגיה לתכנון. האמת היא שאלה שני דברים שונים לגמרי. השילוב בין שניהם הוא הצורך החיוני לארגון:

אסטרטגיה – ביצוע של הפעולות הנכונות, התכנון- ביצוע נכון של הפעולות
השילוב – לעשות את העבודה הנכונה – נכון

לסיכום 5 יכולות מנצחות שיש לאמץ אותן בתהליך האסטרטגי בכדי להוביל להצלחת הארגון:

  1. תובנה: הארגון חייב להבין את הסביבה המשתנה ולשם כך הוא ייעזר בכלים חזקים שמיצרים "תובנות על" לגבי מגמות השוק, לגבי הצרכים המשתנים של קונים וצרכנים ולגבי המציאות של הארגון. התחרות על תובנות היא הקרב המכריע כיום
  2. מיקוד: תרגום תובנות על למיקוד ברור בדברים הנכונים. תהליך המיקוד מצריך יכולת קבלת החלטות חכמות בצמתים אסטרטגים
  3. היערכות: ההיערכות הינה ברמת התרבות הארגונית, מערכות ההערכה והתגמול וכן המיומנויות וכוח ההנעה של העובדים. הארגון חייב להיערך לאתגר הנהגתי בכדי להוביל את האסטרטגיה
  4. ביצוע: יישום האסטרטגיה בזמן ביצוע מתאים זה יתרון תחרותי, שיפור יכולת הביצוע – מגדיל את הפער בין הארגון למתחרים שלו
  5. התחדשות: היכולת לחזור על כל אלה היא המפתח למחזור מתמיד של למידה והסתגלות

לבסוף אסכם: "מחיר הוא מה שאתה משלם, ערך הוא מה שאתה מקבל" וורן באפט.

הכותב הוא אלי מרון – המנהל האקדמי של קורס ניהול בכיר בהמי"ל. בעבר סמנכ"ל שיווק קוקה קולה, סגן נשיא שופרסל לשיווק וסחר, מנכל "דחף" – פרסום , כיום יועץ אסטרטגי לעסקים, מנכ"ל משותף של חברת SINERGIA-GROUP בתחום הקמעונאות, מרצה בביה"ס למנהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למנהל ובפקולטה לניהול – תואר שני באוניברסיטת בן גוריון ודירקטור בקבוצות תעשיה.

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם