אתיקה בארגונים

ארגונים רבים משקיעים בהתוויית וביסוס אתיקה ארגונית – מערכת של עקרונות וסטנדרטים שהארגון מחליט לפעול על פיה.
ברוב המקרים הארגון מפרסם את הקוד האתי בקרב העובדים ובקרב קהל הלקוחות. הפצת האתיקה הארגונית נעשית ברבדים שונים כמו הכשרת מנהלים והכשרת עובדים על פי הקוד האתי, פרסום הקוד האתי באתר האינטרנט או בפרסומים שונים של החברה ושילובו בהתנהלות הארגונית היומיומית.
אתיקה בארגונים מתייחסת לאחריות הארגון כלפי החברה והסביבה ונוגעת בהיבטים שונים כמו למשל, נושא השוויון בין העובדים ללא קשר לגזע, דת, תרבות או אורח חיים.
תרומה לקהילה ואחריות חברתית תאגידית אף הן חלק בלתי נפרד מהאתיקה הארגונית כמו הגנה על הסביבה או פעילויות המערבות את הארגון ועובדיו בקהילה. האתיקה הארגונית נוגעת גם לנושאים פיננסיים והקפדה על מוסר ואין ספק שהיא חשובה מאוד בבנייה ושמירה על מוניטין החברה וכן בגיוס לקוחות חדשים ובשימור הקיימים. ההיסטוריה מוכיחה שאתיקה ארגונית שיפרה באופן משמעותי את החברה ואת תנאי העבודה ביחס לתקופות טרום קביעת הסטנדרטים האתיים.

בניית נאמנות ושימור עובדים

ההחלטות העסקיות של הארגון מבוססות על הקוד האתי ובאות לידי ביטוי גם בנושא של ניהול עובדים. צוות הנהלה הוא שנותן את הטון לגבי ההתנהלות השוטפת והתבססות על פרקטיקות אתיות ובניית מערכת יחסים אתית עם העובדים.
ההנהלה מהווה מודל לחיקוי וכאשר היא מתנהלת באופן האתי, העובדים הולכים בעקבותיה ויש סיכוי גבוה יותר שיקבלו החלטות אתיות וישרות.
התנהגות ארגונית אתית נמצאה במחקרים כבעלת תועלת חיובית בהנעה לפעולה, העלאת הפרודקטיביות, המורל הכללי ונאמנות עובדים ולקוחות. באופן טבעי עובדים רוצים לעבוד במקום ששומר על מוסר עבודה ועל הזכויות שלהם בסביבת עבודה חיובית ולקוחות מעוניינים לעבוד עם ארגונים מהם הם מקבלים יחס הוגן.
הקפדה על אתיקה ארגונית עוזרת במניעת בעיות משפטיות כגון מעשים פליליים וקנסות על מפגעי בטיחות, ניהול איכות, עמידה בסטנדרטים גבוהים ושמירה על תקנים מחמירים.
ההחלטות האתיות פוגשות את הארגון ביומיום והן ברבדים שונים של ניהול עסקי כולל שיווק ופרסום, כריית נתונים, מעקב אחר התנהגות לקוחות והיכן עובר הגבול בפגיעה בפרטיות.
אומנם האתיקה הארגונית עומדת למבחן ובקרה גם על ידי הרגולציה, רשות המיסים וגורמים שונים המשתנים מענף לענף, אבל לא הכל יוצא לאור ולכן יש חשיבות לתוכנית האתיקה הפנים ארגונית כך שתהיה גם בקרה פנימית בכל הנוגע להתנהלות האתית. ארגונים ניצבים פעמים רבות בפני דילמות אתיות: האם לרגל אחרי לקוחות או מתחרים כדי להשיג יתרון תחרותי? האם לפטר עובדים שלא התנהלו ביושרה?
הערכים האתיים ניצבים כיום בראש סדר העדיפויות של הארגון בהתנהלות אחראית כלפי העובדים, הלקוחות, הסביבה ועוד ומודגשים גם בהכשרת מנהלים.
אין ספק שבעולם תחרותי ומורכב האתגר של ארגונים ומנהלים הוא לפקוח עין ולהיות מחויבים לחזון, הערכים והקוד האתי הוא סוג של מצפן שרלבנטי לדרך קבלת ההחלטות וגיבוש התרבות הארגונית.

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם