באופן טבעי, ארגונים נוטים לפרסם את ההצלחות שלהם אך ממעטים לשתף את הכישלונות, אבל גם אם כישלון הוא לא אייטם מוצלח ביחסי ציבור, אין ספק שאפשר להרוויח ממנו הרבה לעתיד. כל משבר יכול להוות הזדמנות לשינוי אם יודעים כיצד להפיק מסקנות. למידה מטעויות תורמת לניסיון והעצמת הלך הרוח היזמי.
חוששים להיכשל בתפקיד הניהולי או בהובלת צוות? מספר יתרונות סמויים בכל כישלון וכיצד תוכלו לנהל אותם בהצלחה?
לצמוח מתוך משבר
במסגרת קורסי ניהול לומדים שקיימות שתי תגובות אפשריות לכישלון: הראשונה היא לתת לכישלון לעצור את הצמיחה האישית והמקצועית והשנייה היא להתיידד עם הכישלון ולהתייחס אליו כאל חוויה לימודית. כישלון הוא חלק בלתי נפרד מהחיים ועל אחת כמה וכמה חלק אינטגרלי מהמסע העסקי. למעשה, כישלון יכול ללמד אותנו איך להימנע מטעויות בעתיד. למשל, אסטרטגיה ניהולית אחרת, סיום הפרויקט לפני שחרור המוצר. ניתן בהחלט להפיק תובנות רבות ערך מההתמודדות עם הכישלון ואף ללמוד כיצד לזהות כישלון לפני שהוא מתרחש ולהתאושש ממנו במהירות.
מערכת התמיכה בארגון מונעת גם היא מכישלון, כי כאשר הוא נכשל, הארגון לומד מי הם השחקנים המרכזיים, מי נאמן לארגון ומי קם ועוזב כאשר מתגלה קושי. ארגונים רבים מגדילים לעשות ומקימים מערכת תמיכה שתלווה את העובדים בהתמודדות עם משברים ומנהלים שלמדו להתמודד עם כישלון ידעו כיצד לגרום לעובדים לא לפחד מכישלון ולשתף בדבר כישלון כדי להתייעל, כי בסופו של דבר, האתגר הוא עיכוב ולא סוף הדרך.
לנהל את הכישלון
אם יש קשיים בדרך או בפרויקט, מנהל שלמד כיצד לנהל כישלון, ידע לכוון את הצוות איך להתנהל בצורה טובה יותר. למשל, לבצע פעולות לאט תוך בדיקה מקיפה או לנהל מו"מ לפני שבוחרים ספק, לגבש מספר אופציות למקרה שהתוכנית הראשונה לא תצא לפועל ועוד.
כדאי תמיד שתהיה תוכנית חלופית או מדיניות ברורה לדרך בה מתמודד הארגון עם משבר משלב "כיבוי השריפות" ועד אסטרטגיה עתידית וכך העובדים ידעו בדיוק למה לצפות.
חשוב לתמוך בעובדים ולאפשר להם ליראות את הצד החיובי של כל כישלון – כיצד הוא יאפשר להם לעשות דברים בצורה אחרת מקצועית ויעילה יותר בעתיד ומה הם למדו על עצמם תוך מגע עם הכישלון. למשל, שהם יודעים להתנהל במצבי לחץ ואף להעריך יותר את ההצלחה כאשר היא מגיעה לאחר כישלון.