השקעה בפיתוח הדרכה גם בזמני משבר

When you hit a wrong note- what will you do next

בשנת 1963, הרבי הנקוק הפסנתרן הצעיר ניגן בהרכב הג'אז של מיילס דייויס, נגן החצוצרה המפורסם. באחת מההופעות הוא ניגן את האקורד הלא הנכון. לדבריו, האקורד  נשמע לגמרי שגוי.
הרבי הנקוק, שנחשב לאחד מגדולי פסנתרני הג'אז, לקח את הטעות שלו ברצינות. הוא מספר כי היא גרמה לו להפסיק לנגן ולאחוז את ראשו בידיו. אחרי האקורד הצורם "מיילס השתהה לשנייה", נזכר הנקוק, "ואז הוא ניגן כמה תווים שהפכו את האקורד שלי לנכון, הוא תיקן אותו". מיילס דייויס התייחס לטעות כ"אירוע שהתרחש" ובחר להתמודד זה. לדבריו, "כאשר 'נופלים' על התו הלא נכון, זה הצליל הבא שיקבע אם זה טוב או רע".
הדוגמא הזו, מעולם המוזיקה, עשויה לשמש גם כעיקרון יפה להחלטות שאנו עושים בחיים. כל זמן שאנו לא שופטים אותן במובן של טוב ורע, המעשים הבאים שלנו יכולים לקבוע לאיזה כיוון יתפתחו התוצאות.
בפתחה של שנת 2023, אנו שומעים נבואות ותחזיות המציגות את השנים הקרובות כשנים של מיתון, שנים שבהן העולם ניצב בפני אתגרים לא פשוטים. ואכן, לאחר שנות הקורונה, עם עליית האינפלציה בשילוב עם המלחמה באוקראינה ועוד אירועים נוספים ברחבי העולם, נראה כי חלק מהתחזיות עשויות להתברר כמבוססות.

לאור המציאות הזו, החשיבה המיידית של רבים מאיתנו היא להתכנס ולהצטמצם ולחשוב על פעילויות עליהן ניתן לוותר. זה בדיוק הזמן לחשוב אחרת. במיוחד בתקופות כאלו, עלינו לחשוב על ההזדמנויות והאפשרויות, על אותן פעולות שיעזרו לנו להביא הישגים. אין טעם לשבת ולחכות שדברים ישתנו. פרואקטיביות ותחושת עשייה יובילו להצלחות מפתיעות.

אז מה לכל זה ולעולם הלמידה?

אחד מיתרונותיהם של אנשי הלמידה בארגון הוא שאנו שותפים לתהליכים חוצי ארגון ונמצאים בצמתים מרכזיים ומשמעותיים עבור מנהלים ועובדים, החל משלב ההכשרה הבסיסית בכניסה לתפקיד ועד שותפות בפרויקטים בהם נדרשת הדרכה.
בהתייחס לאותם כיוונים שבהם ניתן להרחיב, מומלץ להתמקד בשלושה תחומים:
להרחיב את הדרכת הידע והמיומנויות, להרחיב את ההזדמנויות העסקיות ולהרחיב את הבחירה (לאפשר מגוון פלטפורמות למידה).

הרחבת הידע והמיומנויות:

באמצעות תהליך איתור צרכים ממוקד ומהיר, ניתן לזהות מהן אותן מיומנויות ומהו אותו ידע שיש לחזק בתקופה זו אצל עובדי הארגון. לדוגמא:  בתחילתה של מגיפת הקורונה, מיומנויות העבודה מרחוק ומיומנויות המכירה הוירטואלית הפכו לקריטיות. בניית תוכנית ממוקדת לצורך זה בדיוק, משפרת את רמת הביצועים בחברה ומייצרת השפעה מיידית.

הרחבת הזדמנויות עסקיות:

מושג השותפות העסקית, Learning business partner, אינו מושג חדש, אך בתקופות מסוימות מושג זה מקבל משמעות חדשה בארגון. לדוגמא, אנשי הדרכה הפוגשים לקוחות רבים מדי יום, או מלווים תהליכי שירות במוקד, יכולים וצריכים למנף את האינטראקציות עם הלקוחות ליצירת הזדמנויות עסקיות- לייצר "הדרכה מוכרת" המעודדת לקוחות לרכוש את מוצרי/שירותי החברה, לייצר מנגנון העברת "לידים" לאנשי מכירות ובאופן כללי לייצר שותפות עם אנשי המכירות לקידום השגת היעדים.

הרחבת הבחירה:

במהלך החודשים הראשונים של מגיפת הקורונה, לפתע נתקלנו בסיטואציה בה לא ניתן להדריך פנים אל פנים. לכאורה, מדובר בצמצום משמעותי של אינטראקציות למידה ובהגבלת היכולת להדריך. יחד עם זאת, נפתחו מגוון אפשרויות להגיע לקהל רב יותר באמצעות הדרכה מרחוק, לצמצמם עלויות של נסיעות, לשתף בפתרונות למידה טכנולוגיים ועוד. כך, שבמבט לאותה תקופה, מספר הפתרונות גדל ואפשרות הבחירה בפתרון המתאים לצרכי לומד ספציפי רק הלכה וגדלה.
אלו רק מספר דוגמאות מתוך אפשרויות רבות להזדמנויות הניצבות בפנינו כאנשי למידה.
במסגרת המסלול לניהול ופיתוח למידה בהמי"ל, אנו שמים דגש על מיומנויות איתור הצרכים, כתיבת תוכנית הדרכה, היכרות עם טכנולוגיות למידה ופתרונות הדרכה מגוונים. כל זאת, לצד פרויקט מעשי המאפשר תרגול המציאות בסביבה מלווה ותומכת.
מסלול למידה זה, המיועד למי שמעוניין להשתלב בעולם הלמידה הארגונית, מסייע בהשתלבות נכונה בארגון וביצירת ערך בתפקידי הלמידה השונים.

ובחזרה לעולם המוזיקה, מיילס דייויס עודד את חופש המחשבה בג'אז ואת יכולת האלתור, המאפשרת לייצר מסלול חדש תוך כדי תנועה. ואולי זה שיעור טוב לכולנו: לא תמיד השאיפות והתוכניות שלנו מתגשמות במלואן ולעיתים יש שינויים לא צפויים, אבל במקרים אלו, דווקא החשיבה שלנו על הרחבה, ההבנה העמוקה של "מה אני משיג ולא מה אני מפסיד"- אלו הכיוונים שיסייעו לנו להתפתח ולצמוח בעולם המקצועי ובאישי.

את המאמר כתב אלון ממלוק Director of Training iTero בחברת Align Technology והמנהל האקדמי של מסלול ניהול ופיתוח למידה בהמי"ל.

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם