מהי עתודה ניהולית?

עתודה ניהולית מיושמת בארגונים בדרכים שונות: יש חברות שמגייסות מראש מועמדים לעתודה ניהולית מתוך כוונה להכשיר אותם להיות מנהלים במסלול מואץ, כך שמראש אותם עובדים ימלאו תפקידים ניהוליים בארגון ויש ארגונים שמסמנים את העובדים המתאימים ביותר ושולחים אותם למסלול עתודה ניהולית על מנת להעלות אותם לדרגה ניהולית.
כך או כך, עתודה ניהולית היא תהליך שתורם מאוד להצלחה העסקית, כי זיהוי הפוטנציאל של מנהלים וקידומם כך שישרתו את האינטרסים של הארגון מסייע להעצמת הארגון.

ההכשרה המוקדמת חשובה להצלחת הפעילות ומעניקה מראש סט כלים מעשי לניהול בניגוד לקידום מנהלים אד הוק ללא תכנון מוקדם וללא מערך תמיכה מאורגן.

יש לזכור שיש עובדים שמתאימים יותר מאחרים לנהל, אבל גם מנהלים עתידיים מוכשרים במיוחד לא בהכרח יוכלו לעשות זאת ללא הכשרה מוקדמת.

הארגון מבחינתו מרוויח יותר כאשר הוא מייעד מנהלים עתידיים, בין אם צמחו בתוך הארגון או הגיעו מבחוץ וקיבלו את ההכשרה הייעודית לכך.

עתודה ניהולית כחלק מאסטרטגיה עסקית

עתודה ניהולית שהיא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה העסקית של החברה קריטית להצלחה ויכולה למנוע עזיבה של עובדים ולייעל את התחלופה בארגון. למעשה מי שהופך למנהל הוא מי שמתאים לכך יותר ויש לו גם את הכלים והטכניקה לעשות זאת.

תהליך ההכשרה לקראת עתודה ניהולית הוא חשוב. ראשית, על הארגון להחליט מהי אסטרטגיית העתודה הניהולית – האם לגייס מועמדים מבחוץ למסלול עתודה או לבחור "יורשים" מתוך הארגון שהינם בעלי פוטנציאל גבוה להצלחה. חשוב לשים דגש על ההתאמה לתפקידי הניהול, כולל מיומנויות אישיות ומקצועיות והתאמה לאותו תפקיד ניהולי ספציפי. לאחר מכן, יש צורך לגבש סגנונות ניהול האפקטיביות לאותם תפקידי ניהול ובהתאמה לאסטרטגיה וההתנהלות של הארגון בזירה העסקית. כדאי לשלוח את המועמדים להכשרה מסודרת על מנת להכשיר אותם מכל הבחינות ויחד עם זאת, שיקבלו ליווי ממחלקת משאבי אנוש ועד מנטור בתוך הארגון עצמו ומחוצה לו על מנת לשכלל את הביצועים שלהם עוד טרם הפכו למנהלים בפועל.
כדאי ללוות אותם לאורך כל התהליך, צעד אחר צעד, כולל הענקת משובים שיתייחסו לדרך בה הם מתפקדים בזמן אמת ולהתייחס למיומנויות ספציפיות בין אם אלה כישורים טכניים וכישורים חברתיים. מצב של עתודה ניהולית הוא לא אירוע חד פעמי אלא אמור להיות תוכנית ארוכת טווח עבור ארגונים. כלומר, להשקיע במיקוד העובדים בתפקידים הניהוליים העתידיים.

מגייסים מראש את היורשים הבאים – שקט נפשי לארגון

ארגוני רבים הפכו את העתודה הניהולית לחלק מאסטרטגיית הגיוס שלהם כך שהם מתעלים את מאמצי הגיוס בגיוס מועמדים עם פוטנציאל להנהיג, מעבירים אותם הכשרה ניהולית גם אם במקום העבודה הקודם אינם ניהלו. גיוס ייעודי זה מאפשר לארגון להתנהל בצורה חכמה ומאורגנת, כאשר הוא יודע בדיוק מי הם אנשי המפתח שינהיגו אותו בהמשך.
העובדים המגויסים מראש למסלול זה אף הם מרוויחים מהעניין, כיוון שהם יודעים מראש מה יהיה התפקיד שלהם, זוכים מהארגון עצמו לתמיכה וקידום. זוהי הזדמנות להניע את הקריירה שלהם גם אם יעבור זמן עד שהם באמת יתחילו לנהל בארגון – יש להם אופק עתידי.

בעסקים קטנים הבעלים או המנכ"ל הם אלה שבדרך כלל מחליטים את מי למנות כמחליף בעוד בחברות גדולות הדירקטוריון מעורב בהחלטה זו, כי גם בעלי המניות מושפעים מהעתיד הניהולי של החברה.

לרוב התהליך של גיוס מנהלים עתידיים יכלול מספר שלבים בדרך: ראשית, אפיון המשרה הניהולית על פי צרכי הארגון והמטרות העסקיות. כולל גיבוש פרופיל תפקיד לרבות מיומנויות אישיות ומקצועיות. שנית, אפיון תוכנית קידום מקצועית ואסטרטגיית עתודה ניהולית. לאחר מכן, יוצאים לדרך ביישום התוכנית מהגדרת הלמידה וההכשרה וכיצד יתבצעו והיכן ועד פיקוח על הביצועים של העובדים בפועל. חשוב לבצע הערכה של עתודה ניהולית על מנת לוודא שהיא מתבצעת ביעילות ולפי צרכי הארגון. יתרון נוסף הוא שעמדות הניהול מתמלאות במהירות גם במצבי חירום, אם אחד המנהלים עוזב או חלילה קרה לו משהו – יש מיד מי שיכול להחליף אותו בעבודה מבלי שתפוקת הארגון תיפגע. לארגון יש כבר את המנהל הנכון בזמן הנכון בתפקיד הנכון. תכנון עתודה ניהולית מפחית את הממד של אי וודאות. עם זאת, חשוב להטמיע אותו בעדינות בארגון לפי הדינאמיקה העסקית תוך שילוב המנהלים העתידיים בארגון וכך שהעמיתים והעובדים המנוהלים יפנימו את המהלך.

עתודה ניהולית מאפשרת דור טוב יותר של מנהיגים לארגונים, כיוון שאלה עובדים שזכו הן להכשרה מקיפה מערכתית וגם מכירים את הארגון לעומק ומתאימים להוביל אותו בהמשך הדרך.

רוצה להתייעץ או לדבר איתנו?​

זה המקום להשאיר פרטים, מבטיחים לחזור אליך בהקדם

בודק...