page up
envelopeלהשארת פרטים


משא ומתן הוא הדרך למקסם תוצאות בכל התנהלות עסקית. כל צד מגיע עם אג'נדה מסוימת או רצון להשיג משהו ספציפי ועליכם לשאת ולתת על מנת שתוכלו להפיק את המיטב מהמפגש. הבעיה היא שרוב האנשים רואים במו"מ סוג של דו קרב בו עליהם לנצח ולא תמיד חושבים איך להגיע לעמק השווה על מנת למנוע סכסוך הרסני. 

אחד מהספרים המכוננים שנכתבו בתחום והשפיע מאוד על הדרך בה מנהלים כיון מו"מ הוא "סיכום חיובי" מאת וויליאם אורי ורוג'ר פישר (בהוצאת "כיוונים"), שני פרופסורים מאוניברסיטת הרווארד. השניים מתארים שיטה שונה לטיפול בחילוקי דעות. בניגוד לתיאוריה הרווחת, לפיה משא ומתן צריך להיות רך או נוקשה בלבד, הכותבים מציעים אלטרנטיבה שלישית של משא ומתן המבוסס על אסטרטגיה משותפת. כלומר, במקום להתבסס על תהליך מיקוח בו כל צד מציג לשני מה הוא מוכן או לא מוכן, השיטה מבקשת לחפש תועלות הדדיות בכל סיטואציה כדי שהתוצאה תהיה מבוססת על אמות מידה הוגנות שאינן תלויות ברצונות שום צד.
מהספר עולים כמה "כללי אצבע" בנוגע למה מומלץ לעשות ומה לא מומלץ לעשות בתהליך של משא ומתן.

 

אפקט ההפרדה
עשה: חשוב להפריד את האדם מהסוגיה. כלומר, לא להתייחס למו"מ כאל מתקפה אישית, אלא להבין שמדובר בבעיה אותה צריך לפתור מבלי להניח לה לחבל במערכת היחסים בין הצדדים. כלומר, המשתתפים במו"מ צריכים לראות את עצמם עובדים זה לצד זה, לתקוף את הבעיה ולא אחד את השני.
אל תעשה: אין לתלות את הבעיה באדם עצמו ויותר מזה, להאשים אותו שהוא זה שיצר את הבעיה בשל המטען הרגשי שנלווה לקונפליקט.

 

עניין של פרספקטיבה
עשה: נסה לראות את הסיטואציה מנקודת המבט של האחר, כיצד הוא רואה את הדברים וכך להבין טוב יותר, מה הוא מנסה להשיג וגם מה מניע אותו. דובב את הפרטנר למו"מ לגבי הרצונות שלו ובדוק היכן הרצונות שלו עולים בקנה מידה אחד עם האינטרסים שלך.
אל תעשה: אל תתמקד אך ורק בעמדה של הצד השני, אלא נסה להבין מה עומד מאחורי הבקשה שלו. למשל, ספק דורש תשלום גבוה יותר לעבודתו. אם תבדקו, יתכן שתגלו שהוא מבקש תשלום גבוה יותר כיוון שחלו שינויים בשוק שייקרו את חומרי הגלם או שהוא זה עתה עבר לדירה חדשה וזקוק לכסף לרכישת חפצים. ניתן לחשוב על פתרון יצירתי לשביעות רצונם של שני הצדדים: לדוגמא, להציע שכר מעט יותר גבוה ולהשלים את החסר באמצעות ברטר כלשהו – לתת לו מוצר מהחנות שהוא צריך לבית החדש שעולה פחות מתוספת שכר.

 

רגישות תחת שליטה
עשה: השניים מדגישים בספר את החשיבות של הבעת הערכה כאמצעי לפרוץ את המבוי הסתום. כדי להבין את נקודת המבט של הצד השני, חשוב לגלות כלפיו הערכה. להקשיב לו, לשוחח עמו בצורה נעימה ולבטא את הדאגה כלפיו, זאת על מנת לתקשר ממקום חיובי ולמצוא כיצד ניתן לבסס פתרון משותף לבעיה.
אל תעשה: מו"מ יכול להיות הליך מאוד אמוציונאלי וחשוב לא לתת לרגשות לנהל את המו"מ. כאשר מניחים את הרגשות בצד ובעיקר את הרגזנות והתסכול שלעיתים נלווית לתהליך, קל יותר להקשיב לצד השני ולא לפעול מתוך אמוציות אלא להגיב בצורה רציונאלית ותבונית. כמו כן, המחברים מציינים שתנועות סימבוליות כמו התנצלות או ביטוי אהדה יכולות לסייע בנטרול רגשות עוצמתיים.


הספר הוא רק דוגמא לטכניקה של איך לנהל משא ומתן. יש טכניקות רבות לניהול מו"מ אותן ניתן ללמוד בקורס ניהול משא ומתן מגישות קלאסיות בתחום דרך שלבי המשא והמתן ועד חשיבות ההרכב האנושי בתהליך, השפעת מאזן כוחות, טכניקות שכנוע, מו"מ בסגנונות שונים – פרונטאלי או דרך מייל או טלפון ועוד. הקורס מלווה בתרגולים וסימולציות , כולל מקרי מבחן מעניינים להתנהלות אפקטיבית בשטח ומתאים לכל מנהל שמעוניין לשפר תוצאות והישגים ואת יכולת ניהול מו"מ בסיטואציות שונות של משא ומתן עסקי.
 

קורסים בתחום שיכולים לעניין אותך

icon
ניהול משא ומתן לבכירים

40 שעות אקדמאיות

אנו מנהלים מגוון תהליכי משא ומתן מידי יום - מול עובדים, קולגות, לקוחות, ספקים וכמובן – בחיים הפרטיים. רובנו מתנהלים בזירות השונות מתוך אינטואיציה וניסיון החיים אולם למעשה, היכרות מעמיקה עם מיומנות המשא ומתן הינה חיונית על מנת למקסם את ההישגים ולא לסיים בתחושת החמצה. ההתמקצעות בעולם המשא ומתן מחייבת ידע מדיסציפלינות רבות: פסיכולוגיה, תקשורת וחשיבה אסטרטגית לצד יכולת אלתור והתמודדות עם אירועים בלתי צפויים. קורס זה נועד להעניק למנהלים מעטפת 360° במיומנות מורכבת זו במטרה להפוך את המשא ומתן מתהליך אוטומטי ואינטואיטיבי לתהליך מתוכנן ומבוסס חשיבה. בתוכנית זו יושם דגש על למידה, תרגול והתנסות תוך שימוש בכלים של סימולציות, דיונים וניתוחי אירוע לשם יישום אפקטיבי של התכנים והעקרונות הנלמדים.

ספרו לי עוד
ספרו לי עוד

נשמח לייעץ, ללוות ולענות על כל השאלות

אני מסכים/ה שהמי"ל בע"מ תשתמש במידע למטרות שיווק, דיוור ישיר ומשלוח פרסומות באמצעי הקשר שמסרתי, ותכלול אותו במאגר המידע של החברה, והכל בכפוף למדיניות הפרטיות של המי"ל בע"מ וקבוצת מטריקס הזמינה כאן.

המידע שייאסף יישמר במאגר מידע מס' 990051484 הרשום בפנקס מאגרי המידע. להסרה בעתיד פנה/י לדוא"ל info@hamil.co.il או בטלפון: 03-6711911.